2018

Výprava za nalezením legendární Nessie v jezeře Loch Ness.

Už víte, kam jedeme tentokrát?

Těšte se na naše zprávy :D

Vánoční Salzburk již čeká :-)

Chybí Vám vánoční dárky, stejně jako našim studentům? Chcete si vyzkoušet svoji znalost němčiny nebo chcete zažít vánoční atmosféru?

Přidejte se k našim studentům!

Pozn.: Místa jsou vyprodána.

2017

Z Normandie trajektem do Irska

Irsko plné malebných vesniček, kamenných plotů mezi pastvinami a metrolí ostrova Dublin.

Země s nostalgickou krajinou a nejstarším osídlením, tajemná místa spojená s životem Keltů i místa, odkud se šířilo křesťanství po britských ostrovech.

IRSKO

• Arromanches - uměle vytvořený přístav
  • IRSKO

• Brú na Bóinne - megalitické památky, hrobky a menhiry
  • hlavní město Dublin - přes 1 000 staré město - zámek, čtvrť Temple Bar, katedrála sv. Patrika
  • Kildare - prohlídka národního hřebčína s tradičním chovem irských plnokrevníků a japonských zahrad
  • Rock of Casiiel - ruiny hradu, sídlo irských králů a klášter z raně křesťanské doby
  • Killarney - brána národního parku
  • Ring of Kerry - romantické přírodní scenérie, vřesem pokrytá nejvyšší hora Irska, divoké subtropické rostlinstvo, modrá jezera a mořské útesy
  • IRSKO

• Red Fox - typická irská hospůdka, v typické irské vesničce :-)
  • Waterville - městečko s domky v pastelových barvách
  • Adare - nejhezčí irská vesnice
  • Bunratty - irský hrad a skanzen irské venkovské architektury
  • Burren - krajina z šedého vápence kopírující vyzvednuté mořské dno s nesčetnými jeskyněmi
  • Kilfenora - kříže z 12. století
  • Poulnabrone Dolmen - zbytky hrobky staré 5 000 let
  • Cliffs of Moher - monumentální útesy, opředené legendami, vystupující kolmými stěnami do výše více než 200 m nad mořem
  • Blarney Castle - prohlídka hradu s proslulým kamenem výřečnosti
  • Cobh - městečko s největším přírodním přístavem, poslední zastávka Titaniku před cestou do Ameriky
  • Midleton - palírna tradiční irské Jameson whisky

• Irsko aneb cesta na smaragdový ostrov

Autor: Mgr. Martin Klán

Ve dnech 5. - 14. 4. 2017 se žáci SOŠ a SOU Hořovice společně se svými vyučujícími zúčastnili poznávacího zájezdu do Irska. Tento zájezd se uskutečníl pod záštitou cestovní kanceláře Inter Zbiroh a pod vedením Mgr. Aleny Musílkové.

Cesta do Irska byla dlouhá a první noc jsme během nočního tranzitu přes Německo spali v autobuse. Druhý den ráno jsme dorazili do Francie, kde byla zastávka v městečku Bayeux ležícím v Normandii. Zde jsme měli možnost navštívit muzeum, kde je uložena slavná tapisérie. Jedná se o vyšívanou tkaninu, která zachycuje normanskou invazi do Anglie roku 1066. V Bayeux se také nachází impozantní gotická katedrála Notre-Dame, kterou jsme také navštívili.

Po prohlídce městečka Bayeux jsme se ve večerních hodinách nalodili na trajekt v přístavním městě Cherbourg a další den jsme se v odpoledních hodinách vylodili v irském přístavním městě Rosslare. Po přistání v Irsku jsme si uvědomili, že jsme se ocitli v bilingvní zemi, neboť je vše na ukazatelích uváděno dvojjazyčně, nejprve tedy v keltské gaelštině a pak v angličtině.

V Irsku jsme byli dvě noci ubytováni v hostelu v hlavním městě Dublinu. Toto kosmopolitní město obohatilo světovou kulturu řadou velkých autorů např. J. Joyce, O. Wilde, Bram Stoker, G. B. Shaw. Dokonce irský trajekt, na kterém jsme se plavili, nesl název Oscar Wilde. V irské metropoli jsme se prošli starobylým centrem s ukázkami georgiánské architektury.

Při pobytu v Dublinu jsme také podnikli výlet k megalitickému monumentu Knowth. Jedná se o hrobku orientovanou na východ slunce v době jarní nebo podzimní rovnodennosti. Vstup k tomuto monumentu byl možný pouze přes návštěvní centrum jménem Brú na Bóinne. Odtud nás minibus dopravil na prohlídku tohoto monumentu, který je dokonce mnohem starší než egyptské pyramidy.

Z Dublinu jsme dále cestovali do kempu Fossa v národním parku Killarney, kde jsme bydleli v kompletně vybavených mobilheimech s možností vaření. Během pobytu v Killarney jsme navštívili mnoho krásných míst např. Ring of Kerry, zříceninu hradu Rock of Cashel a přilehlé městečko Cashel, hřebčín Kildare - centrum chovu irských dostihových koní, hrad Bunratty se skanzenem - jako doklad dávného způsobu života v této drsné oblasti.

Nezapomenutelné také byly Moherské útesy, které se tyčí nad hladinou Atlantiku do výšky více než dvou set metrů. Není divu, že toto nejnavštěvovanější místo západního pobřeží učarovalo také filmařům. Právě tady se natáčela napínavá scéna z filmu Harry Potter a Princ dvojí krve (v této scéně Harry s profesorem Brumbálem vstoupí do jeskyně na útesech, ve které má Voldemort ukrytou část svojí duše). Cestou k Moherským útesům jsme projížděli nehostinnou krajinou Burren, která trochu připomínala měsíční krajinu. Zde jsme se zastavili u mohyly Poulnabron dolmen, která patří k nejfotografovanějším irským památkám.

Další příjemnou zastávkou byla návštěva hradu Blarney se slavným kamenem Blarney Stone. Kdo prý tento kámen políbí, získá dar výřečnosti. Proto jsme se všichni vydali zdolat 127 schodů, na cimbuří si každý z nás musel lehnout na záda, zaklonit hlavu a držet se železného zábradlí. Jen tak se dalo v této nepohodlné poloze kámen políbit. Kdo tak z žáků učinil, jistě v budoucnu odmaturuje bez problémů.

Další zajímavou zastávkou na naší cestě po Irsku byla palírna Midleton, neboť Irsko a irská whiskey k sobě neodmyslitelně patří. Zde jsme se seznámili s výrobou tradiční irské whiskey Jameson. Žáci starší 18ti let měli možnost ochutnávky a ti mladší dostali skvělou minerálku.

Dále jsme ještě navštívili přístavní město Cobh u Corku. Toto město je spojeno s poslední zastávkou Titaniku, který pak vyplul na svou osudnou plavbu. V Cobhu jsme zavítali na výstavu Titaniku. Při vstupu každý z nás dostal vlastní palubní lístek se jménem skutečného pasažéra, který na Titaniku v době jeho ztroskotání byl. Na konci expozice jsme se dozvěděli, zda naše jméno cestu přežilo, nebo ne. A po tomto silném zážitku z výstavy Titaniku jsme se ještě v tentýž den večer nalodili na trajekt a opouštěli Irsko s vědomím, že se tam zase někdy vrátíme.

Při zpáteční cestě domů jsme ještě navštívili vyloďovací pláže v Normandii spojené s legendárním Dnem D (6. 6. 1944). Také jsme se zastavili v městečku Arromanches. Toto místo zažilo při invazi v Den D vylodění spojeneckých plavidel a dodnes jsou zde patrné zbytky přístavu. A protože městečko Arromanches se nachází na břehu Atlantiku, někteří naši žáci neodolali volání moře a v jeho chladných vodách se vykoupali. Po prohlídce Arromanches nás již čekal noční tranzit zpátky domů.

Smaragdový ostrov, jak se Irsku z důvodu zelené barvy krajiny přezdívá, si nás získal. Po celou dobu pobytu jsme si užívali krásné slunečné počasí. Navštívili jsme spoustu nádherných míst a poznali přátelskou povahu Irů. Žáci si procvičili angličtinu v praktických situacích např. při nakupování či objednávání jídla nebo při tlumočení svým spolužákům. Pro všechny to byla skvělá zkušenost a už teď se těšíme na další dobrodružství.

2016 - 2003

Naleznete v archivu naší školy.